Jan Wisse

Jan Wisse (1955) is een van de kunstenaars die wij al meer dan 10 jaar vertegenwoordigen.
Eerder schreven we dat het werk van Jan Wisse zich moeilijk in een woord laat omschrijven. We stelden dat hij op de eerste plaats een schilder is maar dat zijn werk is meer dan alleen een schilderij. Toch zien we dat hij zich de laatste tijd steeds tot het platte vlak beperkt. Hij schildert wel nog op paneel maar het werk is minder sculpturaal geworden.
Zelf omschreef hij zijn vroegere werk als paneelschilderijen. Hij schildert namelijk op een houten drager. Maar dat deed men in de middeleeuwen al. En een gewoon paneelschilderij heeft meestal dezelfde vierkante of rechthoekige vorm als een schilderij op doek. Bijzonder aan het werk van Jan Wisse is nu juist dat hij de beeldende mogelijkheden van de te beschilderen oppervlakten zo volledig mogelijk benut. De contour, de omtrek van zijn schilderijen vormen een eenheid met de geschilderde afbeeldingen. In het woord paneelschilderij komt dat niet tot uiting.
Als we zijn werk wandobjecten noemen komen we te veel in de sfeer van de beeldhouwkunst. Maar Jan Wisse maakt geen objecten die hij vervolgens beschildert. Schilderen en vormgeven van de drager nemen een gelijkwaardige plaats is. Nieuw in zijn recente werk is de toevoeging van metalen non-figuratieve elementen. Diepte, de 3de dimensie, is niet alleen als geschilderde illusie maar ook materieel als onderdeel van zijn werk aanwezig. Jan Wisse, vaak in het buitenland werkzaam, spreekt, bij gebrek aan een goed Nederlands woord, over "Sculptural Paintings".

"De contouren van mijn schilderijen en grafiek zijn meestal niet afgeleid van de rechthoek of het vierkant maar puntig of golvend. De drager van mijn schilderijen heeft vaak een opvallende onmiskenbare diepte. Door de drie dimensionele karakter en de typische contouren bevinden mijn schilderijen zich op de grens van schilderkunst en sculptuur.

Onderwerp van de zeefdruk "Interferentie" is, zoals wel vaker in mijn werk, hoe mensen hun wereld ervaren en erin handelen. Op de glazen wand van de school, de bovenste helft van de prent, zien we reflecties. Reflecties van..? In ieder geval doen ze dienst als een schilderkunstige mogelijkheid waarmee ik een relatie legt tussen deze bovenste helft en de onderste helft van de prent. Water, interfererende golven als kringen om verschillende centra waarin hoofden boven het water uitsteken, drijven, zwemmen, bijna verdrinken of misschien wel net naar boven komen. Aanknopingspunten voor de beschouwer die hopelijk ook alle ruimte krijgt voor een eigen persoonlijke beleving"

KADERS MET VERBEELDING, een serie schilderijen

Geen vierkanten en rechthoeken, maar suggestieve combinaties van ei-vormen, cirkels en andere vormen. Dat zijn de paneelvormen waar de schilderingen van Jan Wisse op gemaakt zijn. Toevoegingen van metaal, kunststof of textiel completeren het 'verhaal' van het werkstuk. De schilderingen tonen meestal natuurgetrouw geschilderde gezichten of details daarvan. De bijzondere spanning, verrassing en de intimiteit van de werkstukken ontstaat door de combinatie van de figuratie met de vormgeving.

Een schildering gevat in een metalen @. En een grote 'beugelklem' met daarin een close-up van een aziatisch gezicht.
Vormgeving speelt een belangrijke rol in de schilderijen van Jan Wisse. Ze zijn met bijna fotografische precisie op paneel geschilderd en tonen meest gezichten of details daarvan. Evocatieve metalen toevoegingen zijn op verrassende wijze harmonieus met het paneel gecombineerd.
Meerdere van de afgebeelde figuren hebben een 'glossy' uitstraling. Maar de schildrijen gaan over meer dan alleen de uiterlijkheid. Het onveranderlijke menselijk beleven breekt op subtiele wijze door de schoonheid heen. Waar de -in deze tijd veel gewaardeerde- 'documentairestijl' de intimiteit van opgevoerde personages rechtuit etaleert, spreekt deze in de werkstukken van Jan Wisse voor een groot deel uit de vormgeving. Aldus is de betekenis van de vorm in belangrijke mate mede-bepalend voor de betekenis van het totale werkstuk. Het appel etende meisje krijgt een wending in betekenis door haar in een @-vorm te plaatsen, in een 'beschermende' krul. De verbeelding wordt geprikkeld om verder te associëren: Zo wordt ze een 'Eva met appel' als metafoor voor begin der tijden, gevat in de hedendaagse @ , verwijzing naar Apple.
De werkstukken zijn, zoals een kunstcriticus het eens verwoordde 'erg intens'. En ze nodigen uit tot interpreteren. De bijzondere verschijningsvorm is daar debet aan. Figuratie en voorstellingsloze vormen zijn in de werkstukken, met grote zorg, letterlijk en figuurlijk tot een eenheid gesmeed.

Jan Wisse exposeerde reeds in vele malen in Nederland. Ook werd zijn werk getoond op kunstbeurzen en in galeries elders in Europa, in Amerika en Azië. Hij heeft opdrachten uitgevoerd voor diverse bedrijven en particulieren in binnen- en buitenland. Hij woont en werkt in Nederland en Singapore.Zowel hier als daar organiseerde, resp. coördineerde hij kunstprojecten met kunstenaars van internationale bekendheid.

Enige exposities: